Norm DM.04 Inrichting van opslag en retentie

Er zijn procedures gedefinieerd en ingevoerd om gegevens effectief en efficiënt op te slaan, te bewaren en archiveren. Daarmee voldoet de school aan de organisatiedoelstellingen, het informatiebeveiligingsbeleid en wettelijke vereisten.

Waarom is het nodig?

Als school stel je alles in het werk om leerlingen, medewerkers en ouders te beschermen. Op alle vlakken, dus ook wanneer het aankomt op het beschermen van de organisatiegegevens. Organisatiegegevens zijn kostbaar en verdienen het om uiterst zorgvuldig behandeld te worden. Je wilt natuurlijk te allen tijde voorkomen dat deze worden gestolen of op straat komen te liggen. Als school moet je bij het verwerken van gegevens voldoen aan wet- en regelgeving. Daarnaast heeft de school haar eigen doelstellingen. Goed omschreven en ingevoerde procedures helpen je om aan de regelgeving en schooldoelstellingen te voldoen. Je bent hierdoor in staat om data veilig op te slaan en zorgt ervoor dat data tijdig wordt gearchiveerd.

Volwassenheidsniveaus

We beschrijven hier 5 volwassenheidsniveaus. Om een digitaal veilige omgeving te creëren voor leerlingen en medewerkers moet je minimaal streven naar volwassenheidsniveau 3.

1 Ad hoc
  • Er zijn geen procedures voor dataopslag, -bewaring en -archivering.
  • Dataopslag is ongestructureerd.
2 Herhaalbaar
  • Er zijn beperkte eisen gedefinieerd voor dataopslagtechnieken.
  • Er zijn enkele informele richtlijnen voor bewaring en archivering.
3 Bepaald (streefniveau)
  • Er zijn formele procedures en richtlijnen voor het opslaan, bewaren en archiveren van data.
  • In lijn met bedrijfsvoering zijn er eisen gesteld aan het opslaan, bewaren en archiveren van data (technieken) en deze zijn ingevoerd.
  • Er is voor gezorgd dat deze eisen in overeenstemming zijn met (informatie)beveiligingsbeleid, contractuele afspraken en wet- en regelgeving.
4 Beheerst

Aanvullend op niveau 3:

  • Afspraken en maatregelen over het opslaan en bewaren worden periodiek geëvalueerd om te bewerkstelligen dat deze nog steeds in overeenstemming zijn met de organisatiedoelen.
  • De implementatie en uitvoering van relevante procedures voor het opslaan, bewaren en archiveren van data worden periodiek geëvalueerd.
  • Datamanagementtechnieken zoals Command Query Responsibility Segregation (CQRS: leesacties zijn gescheiden van schrijfacties) worden bewaakt of ingevoerd.
5 Continu verbeteren

Aanvullend op niveau 3 en 4:

  • Data- en bewaarmaatregelen zijn onderdeel van informatiemanagement en datalifecyclemanagement.
  • Implementatie, uitvoering en kosten van de datalifecyclemanagementprocedures worden regelmatig geëvalueerd en gerapporteerd aan het schoolbestuur of de schoolleiding.
  • Datamanagementtechnieken zoals Event Sourcing (ES) worden gevolgd of ingevoerd.

Aan de slag

Onderstaande maatregelen helpen je op weg naar volwassenheidsniveau 3. Let op: dit zijn voorbeelden van maatregelen. Het beveiligen van informatie en beschermen van privacy is maatwerk. Voor jouw school kunnen extra of andere maatregelen nodig zijn.

  • Maak gebruik van een eenduidige wijze voor het opslaan, bewaren en archiveren van data. Neem dit onderwerp op in het IBP-beleid.
  • Stel termijnen vast voor archivering en verwijderen voor alle data- en document-typen. Maak hiervoor gebruik van het Bewaartermijnenoverzicht.

Hulpmiddelen

Gerelateerde wetten en normen

Norm DM.04 Inrichting van opslag en retentie is gerelateerd aan ISO-standaard 27001/2:2022, het certificeringsschema IBP ROSA en aan privacynormen.

ISO 27001/2:2022

  • A5.33
  • A5.34
  • A7.10
  • A8.13

Certificeringsschema IBP ROSA

  • Vertrouwelijkheid/Levenscyclus gegevens
  • Vertrouwelijkheid/Transport en fysieke opslag

Privacynormen

Afdrukken

Op deze pagina