Domein 6 Incident- en problemmanagement
Incident- en problemmanagement zijn zogeheten it-beheerprocessen. Bij incidentmanagement gaat het erom zo snel mogelijk verstoringen van de continuïteit te verhelpen en om veiligheidsincidenten sneller op te merken en verhelpen. Komt een incident veelvuldig voor? Dan gaat het over naar problemmanagement. Daar wordt de onderliggende oorzaak geanalyseerd met als doel de kwestie structureel te verhelpen.
Wie is verantwoordelijk?
Beheerprocessen vallen gebruikelijk onder de verantwoordelijke voor it. Uitvoering van de processen vindt dan ook plaats binnen it.
- Eindverantwoordelijk: SchoolbestuurHet schoolbestuur is het bevoegd gezag en daarmee eindverantwoordelijk voor alles dat met IBP te maken heeft.
- Verantwoordelijk voor uitvoering: it-verantwoordelijkeEen it-verantwoordelijke is verantwoordelijk is voor het beheren en coördineren van de informatietechnologie van een organisatie. Deze rol kan afhankelijk van het soort onderwijs (po of vo) en van de grootte van de organisatie, ook vervuld worden door een it-manager, systeembeheerder, netwerkbeheerder, databasebeheerder, applicatiebeheerder, it-consultant., adviseur informatiebeveiliging, it-leverancier, Privacy OfficerIn het vo meestal betrokken bij de uitvoering van IBP. Deze rol kan ook afhankelijk van het soort onderwijs (po of vo) en van de grootte van de organisatie, ook vervuld worden door een manager IBP, verantwoordelijke IBP, informatiemanager, Security Officer, functioneel beheerder, ict-beheerder, ict-coördinator of kwaliteitsmedewerker. (afhandeling datalekken)
- Geraadpleegd: FGIemand die binnen de organisatie toezicht houdt op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
- Geïnformeerd: Management, medewerkers van de school