Deelproject 4.3 Geautomatiseerde besluitvorming verantwoord gebruiken

Wordt een besluit volledig door een systeem genomen? Dan is er sprake van geautomatiseerde besluitvorming. Een besluit wordt dan niet door een mens genomen, maar door een computer. In het onderwijs is dit in principe verboden. We leggen hier uit wat dat betekent en hoe je ervoor zorgt dat je in je systemen inbouwt dat er altijd menselijke tussenkomst is voor een besluit wordt genomen.

Resultaat van dit deelproject

  • Je bent nagegaan of en waar er sprake is van geautomatiseerde besluitvorming.
  • Je hebt gezorgd dat er altijd menselijke tussenkomst is als er gebruik wordt gemaakt van geautomatiseerde besluitvorming.

Geautomatiseerde besluitvorming in het onderwijs

Wordt een besluit volledig door een systeem genomen? Dan is er sprake van geautomatiseerde besluitvorming. Het nemen van geautomatiseerde besluiten met rechtsgevolgen of vergelijkbare significante gevolgen is verboden. Hoewel hier uitzonderingen op mogelijk zijn, komen die in het onderwijs zelden voor. Je moet daarom systemen altijd zo inrichten dat er zogeheten betekenisvolle menselijke tussenkomst is voor een besluit wordt genomen. Een betekenisvolle menselijke tussenkomst houdt in dat een mens met een kritische blik meekijkt naar het besluit. Simpelweg een vinkje zetten is dus niet genoeg. Geautomatiseerde besluitvorming kan gebaseerd worden op profilering. Profilering is het automatisch verwerken van persoonsgegevens om analyses of voorspellingen te doen, bijvoorbeeld over iemands prestaties, gedrag of interesses.

Uitzonderingen

Op het verbod volledige geautomatiseerde besluitvorming bij besluiten met rechtsgevolgen of andere significante gevolgen in te zetten zijn uitzonderingen mogelijk:

  • Het besluit is noodzakelijk voor de totstandkoming van een overeenkomst
  • Er is uitdrukkelijke toestemming
  • Het is toegestaan bij wetgeving (EU of NL)

In het onderwijs zullen deze uitzonderingen zelden van toepassingen zijn. Toch lichten we ze nader toe. Wil je gebruikmaken van de eerste twee uitzonderingen? Dan moet je passende maatregelen nemen. Je moet ervoor zorgen dat degene over wie het besluit wordt genomen achteraf kan vragen om menselijke tussenkomst, het recht heeft om een eigen standpunt kenbaar te maken en het recht heeft om het besluit aan te vechten. In het geval van de derde uitzondering volgen uit de wet die de uitzondering mogelijk maakt de passende maatregelen.

Voorbeelden uit de praktijk

In de praktijk zijn er verschillende voorbeelden die laten zien hoe profilering en geautomatiseerde besluitvorming zorgvuldig moeten worden toegepast.

  • Adaptieve toetssoftware kan automatisch niveaus of vervolgtrajecten koppelen aan leerlingen, maar deze adviezen mogen nooit bepalend zijn zonder dat een leraar of zorgcoördinator de context meeweegt en de uiteindelijke beslissing neemt.
  • Ook leerlingvolgsystemen mogen niet zelfstandig een schooladvies vaststellen, omdat er altijd ruimte moet zijn voor een professioneel oordeel. Selectie of plaatsing mag nooit volledig automatisch verlopen.
  • Voorspellende modellen op basis waarvan geautomatiseerde besluiten worden genomen, kunnen nuttig zijn om zorgsignalen te geven, maar zij mogen geen labels toekennen. Het team moet de signalen beoordelen, onderbouwen en zorgvuldig communiceren.
  • Hetzelfde geldt voor systemen die gedrag of absentie registreren. Automatische sancties zijn niet toegestaan, omdat de oorzaken en proportionaliteit altijd door een mens moeten worden beoordeeld.

AI en de AVG

Het onderwijs is door de AI-verordening expliciet aangewezen als een zogenaamd hoog-risicodomein. Dit betekent dat er voor de ontwikkeling en het gebruik van AI-systemen strikte eisen gelden als ze bedoeld zijn voor:

  • bepalen van toegang, toelating en toewijzing tot onderwijs
  • evalueren van leerresultaten en sturen van het leerproces
  • beoordelen van het passend onderwijsniveau
  • monitoren en detecteren van ongeoorloofd gedrag tijdens toetsen.

De AI-verordening en de AVG vullen elkaar aan. De AVG richt zich op de bescherming van persoonsgegevens en de rechten van leerlingen. De AI-verordening stelt eisen aan de veiligheid, betrouwbaarheid en kwaliteit van de technologie zelf. Voor scholen betekent dit dat een dubbele toets nodig is: is de verwerking juridisch toegestaan op grond van de AVG? Voldoet het gebruikte systeem technisch aan de eisen van de AI-verordening voor hoogrisicotoepassingen in het onderwijs? En welke maatregelen moeten er volgens de AI-verordening worden genomen om een hoog risico AI-systeem te kunnen gebruiken? Lees meer in Voldoen aan de AI-verordening.

Wie doet wat

  • Het schoolbestuur is eindverantwoordelijk voor het naleven van de vereisten rondom het gebruik van geautomatiseerde besluitvorming en/of profilering.
  • Het schoolbestuur is eindverantwoordelijk voor het zorgen dat betekenisvolle menselijke tussenkomst altijd wordt ingebouwd bij systemen waar geautomatiseerde besluitvorming wordt toegepast.
  • De IBP-verantwoordelijke of privacy officer zorgt ervoor dat betekenisvolle menselijk tussenkomst wordt ingebouwd in systemen en processen waar geautomatiseerde besluitvorming wordt toegepast.

Aan de slag

Met het volgen van onderstaande stappen richt je menselijke tussenkomst bij geautomatiseerde besluitvorming goed in.

Stap 1 Inventarisatie

Ga in het verwerkingsregister na bij welke processen en systemen geautomatiseerde besluitvorming zou kunnen voorkomen. Bijvoorbeeld adaptieve leermiddelen, toelating, overgang, begeleiding, zorgsignalering, sancties et cetera. Word er gebruikgemaakt van geautomatiseerde besluitvorming? Leg het dan in het verwerkingsregister vast.

Stap 2 Bouw betekenisvolle menselijke tussenkomst in

Wordt er in een van je systemen of processen gebruikgemaakt van geautomatiseerde besluitvorming? Dan moet je ervoor zorgen dat een mens meekijkt voor een besluit wordt genomen. Om ervoor te zorgen dat dat gebeurt moet je zowel je systemen als je processen op de juiste manier inrichten. Je kunt hiervoor gebruikmaken van de Handvatten betekenisvolle menselijke tussenkomst van de Autoriteit Persoonsgegevens. Wil je eerst een beeld krijgen van wat je een betekenisvolle menselijke tussenkomst precies inhoudt? Bekijk dan de samenvatting van de handvatten die de Autoriteit Persoonsgegevens gemaakt heeft.

Stap 3 Neem geautomatiseerde besluitvorming mee in de DPIA

Zorg ervoor dat er bij de DPIA een controle wordt opgenomen op automatische besluitvorming en betrek de FG hierbij. Documenteer ook de mate en het moment van menselijke betrokkenheid.

Stap 4 Evalueer regelmatig

Ga periodiek na of de menselijke toekomst nog naar behoren werkt. Ga na of er geen zogeheten automation bias is ontstaan, waarbij het oordeel van het algoritme automatisch wordt vertrouwd en er alleen maar een vinkje wordt gezet of dat door werkdruk besluiten klakkeloos worden overgenomen.

Voorbeelddocumenten

Afdrukken

Op deze pagina