Home » Groeipad

Groeipad

Het Normenkader IBP is omvangrijk en vraagt veel van schoolbesturen. Het kan lastig zijn om te bepalen waar je moet beginnen. Daar helpt het Groeipad bij. Het Groeipad is jouw wegwijzer door het Normenkader IBP, zodat je stapsgewijs de digitale veiligheid in jouw school op orde brengt. Waar kun je het beste mee starten? Wat doe je daarna? En wat doe je als laatste? Afhankelijk van waar jouw schoolbestuur staat, kun je instappen in het Groeipad. Zo bereik je je doelen in een realistisch tempo met de maatregelen die passen bij jouw school.

Voor wie

Het Groeipad is voor iedereen die zich met het Normenkader IBP bezighoudt. Van adviseur informatiebeveiliging tot het schoolbestuur en van het hoofd it tot een Privacy Officer. Voor iedereen die nog moet beginnen, maar ook voor degenen die al bezig zijn is het een handige wegwijzer door alle normen. Om beter grip te krijgen op de uitvoering van het normenkader, kun je als schoolbestuur het thema IBP opnemen in het jaarplan van je organisatie.

Opzet van het Groeipad

Het Groeipad bestaat uit fases en deelprojecten. Binnen een fase zijn normen die logisch bij elkaar passen samengevoegd in deelprojecten. We hebben bij het indelen in fases gekeken naar de volgordelijkheid en de mate waarin ze risico’s verlagen. Deelprojecten met normen die noodzakelijk zijn om andere normen uit te kunnen voeren (fase 1) én de deelprojecten die de grootste risico’s afdekken (fase 2) komen als eerste aan de beurt. Soms komen normen terug in meerdere deelprojecten. Dan voer je dat deel van de norm uit dat betrekking heeft op dat specifieke deelproject. Zo kun je stap voor stap en op een gestructureerde manier aan de slag met het normenkader.

Fase 1

Deze fase is gericht op het leggen van het fundament. Je brengt alle randvoorwaarden op orde die nodig zijn om de normen uit het normenkader te kunnen toepassen.

Fase 2, 3 en 4

In de fases 2, 3 en 4 ga je aan de slag met het grootste deel van de normen. De deelprojecten in deze fases zijn samengesteld op basis van een aantal kenmerken. Om te beginnen speelt volgordelijkheid een rol. Soms moet je de ene norm hebben uitgevoerd voor je een andere kunt doen. Daarnaast is risicoafweging meegenomen. Dat betekent dat normen die de grootste risico’s afdekken eerder aan de beurt komen.

Fase 5

In de laatste fase van het Groeipad zet je de puntjes op de i. Als je aan deze fase toe bent, heb je de belangrijkste zaken voor digitaal veilig onderwijs op orde.

Afdrukken

Op deze pagina